Planlegg treningen – bli bedre!

Planlegg treningen – bli bedre!

Innlegget inneholder reklame for nolimitobedience.se.

Jeg er en person som er avhengig av en god plan før jeg trener, gjerne en plan over lenger tid, for at det skal være lettere å nå målet. Jeg trener etter 80% regelen, bruker en timer for å ha kontroll på tiden og jeg skriver treningslogg etter øktene mine. Dette er for å opprettholde god oversikt over fremgangen som utgjør hva jeg kan forvente av hundene mine og hva jeg må fortsette å trene på – dette kan du lese litt mer om her.
Min hundetrening er ganske enkel! Jeg sørger for å lære hundene mine det jeg går inn for, svært godt, da vet jeg når jeg kan forvente det i ulike situasjoner og miljøer – hvis ikke syntes jeg det blir urettferdig.

Tjorven, valpen jeg har hos meg i trening frem til desember, er mitt lille prosjekt. For å kunne føle på det deltakerne mine på kurs i CATCH Hundetrening Gjøvik gjør og kunne ha demo med en valp som ikke har så mange innlærte ferdigheter. Kunne jobbe med hverdagsrutiner, konkurranserettet trening og ikke minst tilegne meg kunnskap til en ny rase. Dette er viktig for meg for å kunne bli en bedre instruktør og en bedre hundetrener.

Bøkene kan kjøpes her.

Hun er også min prøvekanin i mitt samarbeid som en av instruktørene i No Limit Obedience, det vil si at jeg trener opp henne utfra bøkene til Siv og Maria.
I min instruktørrolle underviser jeg kun i ting jeg har praktisert og erfart med egne hunder, dette gjør det enklere for meg å lære andre når jeg skal begynne å holde kurs for deltakere og andre instruktører.
Deres tankesett rundt hundetrening, holdninger ovenfor kursdeltakere, måten de trener egne hunder og underviser på er noe som passer meg veldig godt – derfor er dette noe jeg stolt er med på å spre videre til alle hundeeiere.

Treningsdagboken kan kjøpes her.

Treningsdagboken – er den ikke flott?
En stor prioritering var å få denne treningsdagboken i hus før jeg hentet Tjorven. For å kunne nå målene våre ved å planlegge, strukturere og loggføre treningen.
«Målet med denne boken er å spre motivasjon og treningsglede gjennom å lykkes» – dette står bakerst på boken og det har absolutt nådd gjennom hos meg!


Årshjul!
Her kan du lage en oversikt over hva du ønsker å ha fokus på hver måned gjennom hele året.
Om du fyller ut hele hjulet med engang, eller gjør som meg og tar måned for måned er helt opp til deg.
Jeg noterer også opp kurs jeg skal delta på, konkurranser og instruktørsamlinger.

Månedsplan!
Når du har fylt ut årshjulet med det du skal ha fokus på hver måned, kan du fylle ut ukeplanen. Her setter du mål for hver uke og hva du ønsker å oppnå i slutten av uken.
Det går kanskje ikke alltid etter planen, men det er bra å jobbe mot noe. Om det ikke går helt etter planen, kan du ta det igjen uken etter.

Ukesplan!
Når du har bestemt deg for hva du ønsker å ha fokus på i løpet av måneden og et mål for uken, lager du en plan for hver dag som hjelper deg på veien for å nå ukens mål.


Om du ikke trener hver dag er det opp til deg å finne en mulighet for å kanskje presse inn en liten økt som hjelper deg mot målet. Om det er en økt på 5 minutter med sitt og bli hjelper det mye på veien mot eksempel en innkalling.
Husk! Det er bedre å gjøre noe enn ingenting, så dette er også for å pushe oss selv litt.

Baner!
I løpet av uken kan du tegne og planlegge to ulike baner du kan trene på.
Hvorfor trene baner, spør du?

Når du trener baner så trener du på:
– å skape gode rutiner for oppvarming
– innganger på konkurransebanen, på ute-treningsplassen, i treningshallen o.l.
– å utføre øvelser på bestemte punkter
– ha en tydelig plan på hva du skal gjøre
– det hjelper deg å lage en god rutine på å legge en plan, trene hunden, sette den i bilen og oppsummere økten etterpå
– det er veldig gøy og du kan sette inn hvilke øvelser du vil i banene

Sist men ikke minst blir det mye lettere å se hva som gikk bra og hva du må endre på til neste gang!

Evaluering!
Etter treningen er det på tide å evaluere det du har gjort.
Skriv ned kommentarer i rutene og om du vil skrive mer har du to tomme ark bak du kan notere på.

Husk!
Det er lett å ha fokus på alt som ikke gikk som man ønsket! Derfor er det viktig å fylle ut like mye av det som var bra under treningen, for det er alltid noe som er bra!

Bonustid!
Her kan du skrive ned øvelser du kan gjøre om du får litt ekstra tid.
Lag en liste med det du vil trene på utenom fokuset du har satt for måneden, kryss eller fargelegg rutene etter du har trent.

I denne perioden benytter jeg meg av rutene mest for å ha bedre oversikt over øvelsene, her legger jeg også inn øvelser jeg skal tenke på litt utenom.
Dette gjør jeg fordi det passer meg best, du kan selvfølgelig gjøre det på din måte 🙂

Det er også ferdig utfylte eksemplarer som kan være til hjelp når du skal sette opp dine egne planer.

Sjekklistene finner du her.

Sjekklistene!
Syntes du det er vanskelig å vite hva du skal trene på? Eller hva som er neste steg i øvelsen du trener på?
I sjekklistene kan du hele tiden krysse av hvor langt du har kommet samtidig som du får idéer og inspirasjon til neste steg.
De er også perfekte å bruke som hjelpemiddel om du holder kurs, både for planlegging av innhold og for å sette konkrete treningsmål til ekvipasjene.
Med sjekklistene finner du raskt noe å trene på og disse får du lastet ned gratis på hjemmesiden 🙂



Bøkene!
De er lette å lese, med mange bilder, øvelsene er godt beskrevet og man blir veldig motivert av å lese dem – anbefales på det sterkeste.
Disse bøkene burde alle hundeeiere ha i bokhyllen sin.
Om du ønsker å lese mer om boken Best Hver-Dag så kan du lese dette innlegget som Stine har skrevet.

Lykke til med planleggingen, treningen og evalueringen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *