Luke 23: Blir du også nervøs på konkurranse?

Luke 23: Blir du også nervøs på konkurranse?

Jeg blir så utrolig nervøs når jeg skal konkurrere med hund eller gå opp til godkjening med førerhundene. Jeg har alltid vært sånn og mye av det bunner nok ut i et høyt konkurranseinstinkt og frykt for å drite meg ut. Jeg har vært så nervøs at jeg ikke husker navnet mitt, kommandoer til hunden eller å puste under en svømmetest.

Men alikevel konkurrere jeg og har en jobb hvor jeg må opp til godkjenning to tre ganger i året. «Men da blir du jo vant det» sier folk og jeg kan love deg at det blir jeg ikke.

Det er like mange måter å håndtere dette på som det er folk, men jeg vil dele litt hva jeg tenker og hva som hjelper meg.

  • Aksepter at du blir nervøs. Normaliser det, ikke unnskyld det.

Når jeg anerkjente at dette er meg, jeg kommer alltid til å være det og jeg kommer ikke til å bli kvitt den ugne følelsen, måtte jeg finne en måte å akseptere det. For meg er det å si til meg selv: «der var den følelsen ja.» «nå starter det!» «dette er sånn du er, dette er det normalt!»

  • Fortell de rundt deg, hvordan de skal forholde seg til deg.

I mitt innlegg om treningsgjengen og mentorer kan du lese om viktigheten å ha en treningsgjeng rundt deg, din flokk. Fortell de hvordan de skal forholde seg til deg når det er konkurranse tid. Skal de la deg være i fred med egne tanker, skal de være sosiale med deg, skal de peppe deg eller sørge for at du har med alt du trenger så du slipper å tenke på det? Uansett hva som trengs så bør de være der på samme måte som du må være der for de. Før konkurransestart blir jeg stille, har ikke noe humor og takler dårlig de som skal være så utrolige positive til meg. Flokken min vet dette og de støtter meg ved å snakke normalt til meg, forventer ikke noe småprat og hjelper meg til å bli klar.

  • Lag deg dine rutiner.
sånn ser min startrutine ut på sporapport.

Lag deg dine rutiner for å komme igjennom konkurransen, som f.eks. at hver øvelse starter likt, hver gang! På trening som på konkurranse! Dette gir meg en trygghet og hunden en trygghet. Hunder er gode på mønster og rutiner. Og noen hunder reagerer sterkt på at fører blir nervøs, men hvis jeg som fører kan gi hunden et holdepunkt som den kjenner seg igjen i, vil hunden bedre vite hva den skal gjøre. Og kanskje nervøsiteten ikke vil smitte så mye over til hunden. For min egen del gir startrutiner meg en trygghet i at jeg vet hva jeg skal gjøre og det har blitt gjort så mye at det har blitt muskelminne.

  • Finn treningssituasjoner du blir nervøs i og tren der!
Ei lite treningsøkt mens det pågikk LP konkurranse.

For meg var og er dette det vanskeligste. Tørre å trene foran noen jeg syns er mye bedre enn meg. Eller det å dra på en trening i en annen klubb og få noen jeg ikke kjenner til å bedømme meg. Jeg blir omtrent så nervøs som en konkurransen. Eller hva med å ta med hunden din et sted hvor det er mye folk eller mange hunder for å trene litt. For ved å utsette deg litt for kontrollerte ubehagelige situasjoner vil du også utsette hunden for det samme og den blir vant til hvordan du oppfører deg. Du vil nok også se at det er noen ting som må trenes mer på.

  • Still i konkurrranser!

Man trenger ikke å stille i VM første gangen, men et klubbmesterskap, en lokal konkurranse eller finne en konkurranse hvor det er få påmeldte. Bare for å gjøre det og trene på det. Trene på å være nervøs og takle det!

Noen ganger går det dårlig på konkurranser og andre ganger går det bra. Ikke sikkert man ender på 1. plass, men at noe har fungert bedre enn forventet eller at man faktisk vinner. De gangene det har vært en god konkurranse eller en godkjent sertifisering tar jeg vare på den følelsen ved å mestre. Det gjør jeg med en «Powerpose». Dette har kanskje blitt noe av det viktigste jeg gjør for å takle en ny konkurranse eller godkjenning. Denne teknikken lærte jeg av Eva Marie Wergard, @evamariewergard, på metalitetskurs for konkurranse.

Power posing is a controversial self-improvement technique or «life hack» in which people stand in a posture that they mentally associate with being powerful

wikipedia
Powerpose!

Og for meg, det funker!

Uansett hvordan du velger å håndtere det tar det tid, kan man se på dette på samme måte som hundetrening. Man må bestemme seg for en metode eller teknikk, prøve det over litt tid også til slutt ta en vurdering på om det fungerer eller ikke. Og dette kan ta tid og for min del er det noe som er i konstant utvikling siden jeg også er i utvikling.

Jeg har akseptert at jeg blir nervøs og at den dagen jeg ikke er nervøs eller har nerver før en konkurranse eller godkjenning er det på tide å slutte! For da betyr det ikke noe lengre!

Håper vi sees på en konkurranse!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *