Rallylydighet – en introduksjon!

Rallylydighet – en introduksjon!

Både Line og jeg er godkjente instruktører i Rallylydighet gjennom Norsk Rallylydighetsklubb (NRL). Med dette har vi gått mange kurs, samt at vi selv begge to har ført hunder opp til elite/championnivå i sporten. I tillegg til dette har vi i flere år hatt ansvar for rallygruppa i den lokale hundeklubben vår, hvor vi har bidratt til at mange har lært om denne morsomme sporten.

Her skal man stoppe, hunden skal legge seg ned, og fører skal gå rundt hunden mens den ligger før man kan gå videre.

Rally er en sport som mange lurer på, det høres jo fartsfylt og spennende ut, og det stemmer. Det er en veldig morsom sport som er organisert slik at fører og hund går en bane på 15-22 forskjellige øvelser satt i system av dommeren. Øvelsene er beskrevet på et skilt som står på bakken. Før man kan gå med hunden får man 10 minutter uten hund til å lære seg banen. Da er det veldig viktig at man vet godt hva de forskjellige skiltene beskriver før man melder seg på. Man starter alltid på topp, med 200 poeng, og fra dette trekkes eventuelle feil man gjør i løpet av banen. Blir det helt feil kan man bli diskvalifisert og få 0 poeng.

Alle baner starter med »START» og ender med »MÅL», det er mellom der det blir action! Mellom øvelsene skal hunden gå ved fører venstre side, ikke mer enn en halvmeter unna, mer enn det medfører trekk i poeng.

Dette er film fra vår første konkurranse på Hadeland. Her kan du se hvordan en klasse 1 bane ser ut. Hunden føres i bånd, og vi har på forhånd fått 10 minutter til å lære banen.

I Rallylydighet er det fire forskjellige klasser som du jobber deg opp gjennom.

  • Klasse 1 – med bånd, et sett med øvelser, hunden føres på venstre side
  • Klasse 2 – uten bånd, øvelser fra klasse 1 og klasse 2, hunden føres på venstre side
  • Klasse 3 – uten bånd, øvelser fra klasse 1,2 og 3. Hvor hunden skal kunne føres på høyre side.
  • Klasse Elite – uten bånd, øvelser fra alle klasser i tillegg til nye for elite. Hunden skal kunne føres OG utføre alle øvelser på høyre side.

Å komme i gang!

Bildet er tatt av Herdag Hansen

Å komme i gang med Rally er forholdsvis greit, du kan lese både regler og beskrivelser av øvelser her. Dersom du tenker at du trenger litt hjelp med å komme i gang, kan det være lurt å melde seg på et nybegynnerkurs i nærheten av deg. Det finnes mange tilbydere av dette, om det er lokal hundeklubb eller private som tilbyr kurs. Sjekk i ditt område 🙂

Et stalltips er å starte å trene på lineføring og fri ved fot – altså at hunden skal kunne gå nærme deg på din venstre og høyre side samtidig som dere har god kontakt. Med og uten bånd!

I lineføring/fri ved fot som nevnt over får du en del svinger for å komme på rett vei i en bane. Her er det vist noen av de du får i klasse 1.

En Rallybane blir satt opp på en slik måte at det er en naturlig løype, det neste skiltet fører til det andre – fra start til mål.

Oppe i høyre hjørne på alle skilt er det et nummer. Det første tallet i dette nummeret indikerer hvilken klasse skiltet hører hjemme i. Alle skilt kan skrives ut fra www.rally-lydighet.com.

Noen skilt er merket med et rødt stopp-skilt. Dette betyr at øvelsen skal gjennomføres ved skiltet. Du skal altså stoppe, gjøre det som står på skiltet, og gå videre.

I Rally er det tre måter å stoppe ved et skilt på. I klasse 1 har du vanlig »stopp», altså de røde merkene uten annen forklaring som på skiltet til venstre og høyre ovenfor – det vil si at du stopper og hunden skal sitte. I tillegg har du »sitt foran», som på skiltet i midten ovenfor – det vil si at du stopper og hunden sitter foran deg. I klasse 2 kommer neste type, det heter »direkte dekk» – det vil si at hunden skal legge seg ned direkte når du stopper, den skal ikke sitte først. Her er det altså litt å trene på 🙂

Før man starter i vanlig konkurranse kan man velge å gå i rekrutt-klasse. Der har man lov å belønne hunden når man stopper på skilt. Selv anbefaler jeg å starte på en ordinær prøve, da kravene ikke er så mye større, samt at det er få klubber som arrangerer rekruttklasse.

I Rally kan man bruke vanlig halsbånd eller sele, det er ikke lov å bruke strupebånd eller retrieverkobbel, og belønning skal ikke være synlig i ringen, men det er lov å ha i lomma.

Gjennom banen er det lov å snakke litt med hunden sin, gi den beskjed om at den er flink og motivere den. Oppfatter dommeren at du bruker ros som en kommando for å få hunden til å følge med, for eksempel om den står og snuser og du sier »BRA», så vil du få trekk for dette. Husk å rose hunden når den faktisk gjør det bra, da er det også mye lettere for hunden å forstå når den er på rett vei 🙂 En kommando for hvert moment er lov – hver gang hunden skal gjøre noe har du lov å kommandere den.

Belønning skal gies etter at du er ute av ringen, å dra opp leken inne i ringen medfører disk.
Bildet er tatt av Monica O. Rogne

Dersom du korrigerer hunden din i ringen dømmes det trekk. Sier du »nei», »slutt» eller kremter er det 5 poeng trekk. Dersom dommeren oppfatter korrigeringen som hard og truende dømmes 10 poeng trekk. Fysisk korrigering som rykk i båndet og å ta i hunden dømmes også 10 poeng. Andre gang med 10 poeng trekk i banen blir det disk og ekvipasjen utvises fra ringen. Dette kan bli rapportert inn til NKK og få negative konsekvenser.

Det er lov å repetere øvelser. Hvor mange ganger avhenger av hvilken klasse du er i. Les mer om dette i regelverket.

Slalåm kommer i Klasse Elite, sikk-sakk mellom bena kommer i klasse 3.

Litt oppover i klassene kommer ganske mange morsomme øvelser, som er hentet fra forskjellige hundesporter. Agility, Lp og freestyle. Det er en sport hvor du og hunden må trene på masse forskjellige ting sammen, og på den måten skaper du et godt samarbeid med hunden. Når jeg er på konkurranse er det så gøy å se alle de glade og fornøyde hundene og eierne som koser seg sammen! Det er klart at nervene tar overhånd hos noen, slik er det jo bare. Les mer om dette og hva du kan gjøre dersom dette gjelder deg i mitt innlegg om konkurransenerver.

Det som er så fint med Rallylydighet er at det er en sport som passer for alle raser og alle førere. Det er høy takhøyde og litt andre krav enn enkelte andre sporter. Jeg sier ikke det at det ikke er vanskelig! Selv jobber jeg meg for øyeblikket frem til klasse 3 med en hund som kun har gått på venstre side i to år, det har vist seg å bli en utfordring – derav mitt erfaringsbaserte tips: »Tren på at hunden skal være på begge sider fra starten av»!

Mange av øvelsene er tekniske, og det er mye å trene på for å få det til å sitte uten belønning, i en konkurransering og på alle steder. Generalisering er svært viktig i all konkurransesport – gjør deg selv en tjeneste og sikre at hunden virkelig KAN øvelsene.

Her er annet snadder som kommer først i klasse Elite. Venstre: Hunden skal gå rundt deg en runde mens du er i bevegelse. Høyre: Du blir stående, sender så hunden frem til en markør som står ca 5 meter unna hvor hunden skal kommanderes til å stå.

Dersom du ønsker ditt eget utstyr er det viktigste du har skilt og skiltholdere. Skiltene kan som nevnt tidligere skrives ut fra nett, men skiltholdere trenger du også. Jeg har sett mange kreative løsninger, men det letteste og billigste jeg har funnet er å kjøpe 2*4 tommers planker, kappe disse og frese et spor i dem. Det er ganske bestandig mot vind, dersom sporet er dypt nok. En annen mulighet er å kjøpe holdere i aluminium på nett. Det er noen tilbydere å velge mellom på dette området.

Start med regelverket, det finnes også gode videoer på Youtube som har med dette å gjøre. Det finnes også sider på Facebook hvor man kan stille spørsmål og finne noen svar om man skulle lure på noe. Kanskje er det en treningsgruppe nær deg? Den beste måten å lære seg noe som helst, synes jeg, er å finne folk å trene sammen med. På den måten kan dere løse utfordringer sammen!

Lykke til! Kanskje vi sees i rallyringen eller på kurs en gang?

Alle bilder av skilt i innlegget er hentet fra Norsk Rallylydighetsklubb!

Legg merke til at jeg har leke klar i baklomma på vesten, ikke synlig, slik at jeg er klar til å belønne hunden min når vi er ferdige med banen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *